Jumpers knee

Jumpers knee of patella tendinopathie is een aandoening dat wordt veroorzaakt door repeterende belasting en stress op de kniepees, Dit veroorzaakt pijn en irritatie recht onder de knieschijf en deze pijn en irritatie wordt vergroot bij sprong gerelateerde taken.

Oorzaken van een Jumpers knee:

1. Verkorte spieren in het bovenbeen (Hamstrings en/of M. Quadriceps)
2. Verminderde kracht in de beenspieren en heupspieren
3. Verminderde beweeglijkheid in de heup, knie en/of enkelgewricht
4. Verminderde aansturing van knie
5. Verandering van ondergrond
6. Plotseling toenemende sportactiviteiten zonder opbouw

Symptomen:

1. Pijn na het sporten (en ochtendstijfheid de dag erna)
2. Pijn ook aan het begin van het sporten
3. Pijn tijdens het gehele sporten
4. Pijn tijdens het dagelijks leven Andere activiteiten die vaak pijn provoceren

Andere activiteiten die vaak pijn provoceren:

1. Te lang de knie gebogen (bij zitten of hurken)
2. Traplopen
3. Fietsen

Diagnose
Een Jumpers knee wordt gediagnosticeerd door het verhaal wat de persoon verteld en middels gerichte vragen van de fysiotherapeut, worden symptomen uitgevraagd. Daarnaast middels lichamelijk onderzoek wordt gekeken naar de locatie van de pijn en welke testen de pijn provoceren.

Soms wordt er voor diagnostiek gebruik gemaakt van aanvullend beeld onderzoek (MRI of echo), echter heeft dit verder geen toegevoegde waarde voor de behandeling.

Behandeling
De behandeling  van een Jumpers knee bestaat uit verschillende fasen. Allereerst moet de belasting op de knie verlaagd worden. Dit houdt in dat provocerende sporten en activiteiten verminderd moeten worden of helemaal vermeden worden.

Daarnaast wordt er een trainingsprogramma gestart, die uit 4 fasen bestaat:

1e fase; in deze wordt er getraind voor pijndemping, dit wordt gedaan door isometrische krachtoefeningen. Bij isometrische oefeningen spant de spier zich aan zonder dat deze zich verkort of verlengd.

2e fase; tijdens deze fase wordt er gestart met Heavy Slow Resistance Training (HSR), hierbij worden de krachtoefeningen langzaam uitgevoerd. Denk hierbij aan een squat, waarbij de beweging langzaam uitgevoerd in beide richtingen. Bijvoorbeeld een squat, waarbij er in 3 seconden gezakt wordt en in 3 seconden weer gestrekt wordt

3e fase; In deze fase wordt er uitgebreid naar krachtoefeningen met sprongvormen.

4e fase; return to sport, tijdens deze fase wordt er sportspecifiek getraind, om het oude trainingsniveau weer te bereiken en zo sterker terug te komen.

Preventie
Om klachten te voorkomen, is krachttraining een belangrijk onderdeel, naast de beoefende sport. Zo wordt de pees sterker en bestendiger tegen harde en repeterende impacten.
Daarnaast is de arbeid-rust verhouding ook belangrijk, zeker na langere periode van inactiviteit. Belangrijk is dan dat de sport weer langzaam aan opgebouwd wordt, middels training en de juiste rust tussen de activiteiten door.